Kartpostal: Göğe Bakma Durağı

Untitled-2-01

Kartpostalın ön yüzüne İstanbul Modern’in yap projelerinin ilki kapsamında geçici olarak inşa edilen Göğe Bakma Durağının yüksek bir noktadan çekilen fotoğrafı yerleştirilmiş. Kartpostala dair çelişkili gibi görünen ilk durum Göğe Bakma Durağının yere bakarak çekilmiş bir fotoğrafının tercih edilmesi. Dört bölgeye ayrılan kartpostalda ilk göze çarpan alan gece fotoğrafının en aydınlık bölgesi olan İstanbul Modern’in cephesi. Burada zemin aydınlatmasının neden olduğu Göğe Bakma Durağının gölgeleri dağınık bir şekilde göze çarpıyor. İkinci bakılan odak da Göğe Bakma Durağının kendisi, kartpostalın merkezinde zemine saplanmış üst kısımlarında dairesel plakalar bulunan onlarca çelik direk bütün alana yayılarak farklı açılarda duruşlarıyla dağınık bir görüntü sunuyor. Dairesel plakların yansıtıcı yüzeyi zeminden gelen ışıklarla yine zeminde dairesel aydınlık lekeler oluşturuyor. Üçüncü alan ise arka planda boyluca uzanan dolunay ışığı altında boğaz görüntüsü alanın lokasyonuna dair bilgi veriyor. Sol tarafta konteynırların bulunduğu karanlık bölge ise bu kartpostal için görülmesi elzem olmayan bir alanı tarifliyor.

 “Göğe Bakma Durağı, İstanbul Modern’in üzerinde bulunduğu Boğaz’ın görünmeyen sularında süzülerek müzenin bahçesini gölgelendirecek, yaz ayları boyunca yerleştiği mekanı şehre yansıtacak… Bahçede bulunanlar, gündüzleri sallanan gölgelerin altında, hava karardığında ise değişen yansımaların içinde vakit geçirecekler. Bahçe zemininin hemen altına suya yerleştirilen dubaların üzerinde yükselen direkler deniz dalgalarının hareketleriyle yerleştirmeye değişken bir peyzaj görünümü kazandıracak ve durmaksızın kıpırdayan gölgeliklerle birlikte bahçeyi şehir içinde bir durağa dönüştürecek: Dinlenmek, toplanmak, oyun oynamak ya da gökyüzüne bakmak için bir durak.” 

Tasarımcılarının zeminin altındaki suyu hissettirmek amacıyla suyun hareketiyle sallanacak çelik borulardan oluşan bir projeyi zamanın dondurulduğu bir fotoğraf karesiyle temsil etmek eksik kalacaktır. Projenin ana fikrini ve mekanın en önemli bileşeni olan hareketin –sallanan gölgelerin, dinlenenlerin, oyun oynayanların, gökyüzüne bakanların- dışarıda bırakıldığı bir fotoğraf karesi mekanın zamanda dondurulmuş bir fragmanından ibarettir. Bu haliyle mekan heykelsi bir sanat objesi gibidir. Fotoğrafın çekildiği açı ve mesafe de bu durumu destekler niteliktedir. Fotoğrafa bakan mekanın ölçeğini tam olarak algılayamadığı gibi kendini mekanın içinde de hayal edemez.

Kartpostal burada mimarın tasarladığı deneyimden uzak başka bir deneyim sunar. Ancak bu deneyim de mutlak kesin bir deneyim değildir. Kartpostalın yorumu elinde bulunduran kişinin yeri bilip bilmemesi veya mimar olup olmaması gibi birçok değişkene bağlı olarak yeniden üretilir. Kartpostalı üreten tasarımcının mimarı değil mekanı merkeze alarak öznel yorumunu üretmesi gibi, kartpostala bakan kişi de mimarı ve kartpostal tasarımcısının yerine elindeki kartpostalı koyar ve onun bilgisini kendi birikimiyle yeniden üretir. Kartpostala bakan kişinin mimar olması, projeyi bilmesi veya mekanı tanıması yorumunun da bu bilgilere bağlı kalarak oluşmasına neden olur.

ascsa-01

SO? Mimarlık’ın “Göğe Bakma Durağı” Açıldı, http://www.mimarizm.com/haberler/so-mimarlik-in-goge-bakma-duragi-acildi_117554
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: