Durma ve Dinleme Rotası

“Yürümenin bir başka önemli yönü de, aslında hep bir ‘arayışı’ temsil etmesidir, düşlenen yerin arayışını. Yürüyüşçü uygun bir yer bularak durmaya hazırdır; ancak bu uygun yerin tanımı hep değişken ve muğlak kalır. “ 1

        “Koşarken aklıma gelen düşünceler gökyüzündeki bulutlara benzer. Farklı şekillerde, farklı büyüklüklerde bulutlar. Bunlar bir yerlerden çıkıp gelir, sonra uzaklaşıp bir yerlere gidiverir. Fakat gökyüzü aynı gökyüzüdür. Bulutlar anlık misafirler olmaktan öteye geçemez. Geçip giden, sonra da tamamen kaybolan şeylerdir. Geriye yalnızca gökyüzü kalır. Gökyüzü deyince, bir yandan vardır, ama bir yandan da yoktur. Gerçek bir kütle olduğu gibi, aynı zamanda gerçek bir kütlesi yoktur. Bizböylesi sınırlarını tartamadığımız bir kap içerisinde var olmayı öylece kabul eder, buna boyun eğeriz.” 2

Ömür Harmanşah metninde durmaya hazır olan bir yürüyüşçüden bahsedilmektedir. Ben bu noktanın çok önemli olduğunu düşünüyorum. Bu muğlak noktayı arayan yürüyüşçü herhangi bir sebepten dolayı durabilir, yavaşlayabilir veya hızlanabilir. Kentin bizi yönlendirme biçiminin ön güzel örneğidir bu durumlar. Gündelik yaşantımızda kenti deneyimleme biçiminin en önemli aracı olan yürüme eylemi esnasında, Murakami’nin de belirttiği gibi, düşüncelerimiz veya duyularımız bizde sadece birer silik iz bırakmaktadır. Fakat durup beklediğimiz noktalar, yürüyüşü değerli veya gerçek birer deneyime yol açan kritik noktalardır. Durmanın ve dinlemenin bir rotası nasıl olurdu?

Rotanın çıkış noktası ders esnasında takip edilen rotada durup konuştuğumuz noktalarda duyduğum seslerdir. Ders kapsamındaki rotamızda durduğumuz noktalarda belirgin sesler ilk görselde infografik olarak aktarılmıştır. Benim rotamda tartışma açmak istediğim nokta seslerin kent belleğimizde yerinin ne kadar olduğudur. Herhangi bir ses bize mekansal bir noktayı çağrıştırabilir mi? Bunu araştırmak için belirli noktalar belirleyip gezmektense aynı başlangıç noktasını kullanarak sesleri takip ettim ve benim subjektif olarak oluşturduğum Divanyolu ses rotası böyle oluştu.

1Ömür Harmanşah, Mekansal Hikayeler

2Haruki Murakami, Koşmasaydım Yazamazdım, Doğan Kitap 1. Baskı, sf.25

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: