Design versus Non-Design – Diana Agrest okuması ve kolaj

IMG_3908

1974 tarihli, Diana Agrest’e ait bu metin (Design versus Non-Design) ‘design’ kavramını içerisinde bulunduğu bağlam,sosyo-ekonomik ortam ve kültürel ilişkiler üzerinden tanımlamaya çalışır. Yalnızca bu ilişkilerle de kalmaz, teorik, pratik ve üretim olarak tasarım fikrinin; sinema, resim, felsefe, fizik, geometri gibi diğer kültürel ve bilimsel sistemlerle de ilişkili olarak oluşturulduğunu ortaya koyar ve diğer disiplinlerle ilişkili olarak yaratılan tasarım fikrini, eklemlenerek şekillenen dinamik bir süreç olarak görür.

Metin, tarihsel olarak Rönesans’tan Modernizm’e kadar tasarım fikrinin oluşumunu ve değişimini kritik etmektedir. Le Corbusier ve Team 10’den örnekler ile karşılaştırmalı bir okuma üzerinden tasarım fikrini tartışmaya açar. Tasarımın konfigürasyon mantığınının ve mimari gramerin kendi kuralları çerçevesindeki yaratımının bile tarihsel, teknolojik, sosyolojik değişimlerle şekillendiğinden bahseder. Dolayısıyla bu yaratım dilinin dinamik ve değişken oluşunun kültürel ve insani değerlere bağlı oluşunu tartışır. Tüm bu yaratım dilinin ve gramerinin ötesinde bu bileşimlerin ‘magic codes’ olarak adlandırdığı bir araya gelişlerle ‘further meanings’lere uzandığı ve metaforik anlamlar yarattığı sonuçlarına varılmaktadır.
Non-design ise burada tasarımın tanımladığı kurumsal, kültürel ve ideolojik sınırların dışında kalan, kendisinde yerleşik bir retorik sistemi veya ideolojik bir olguyu barındırmayan bir sürece işaret eder. Bütün ideolojileri, farklı tasarım süreçlerini ve kültürleri bir arada barındırmasıyla non-design kentsel mekânın karmaşıklığını tasvir
etmek için kullanılır.

Metinden yola çıkılarak tasarım kavramını ve üretimini açmak için ‘design’ ve ‘non-design’ kavramlarının başlıklar altında karşı karşıya getirildikleri düşünülmüştür. Posterimiz, bu karşıtlık ve ikiliğin potansiyelleri üzerinden tartışılarak üretilmiştir. Bir mantık (logic of the configuration) ve gramer (rules of architectural language) ‘e sahip olan tasarıma atıfta bulunan, kendisiyle benzer kodlar taşıyan (kendisi de bir tasarlanmış ürün olan) bulmaca parçaları kolaj içerisinde kullanılmış, fakat parçalar bir kural ve mantık olmaksızın bir araya getirilmiş ve –metinde olduğu gibi kente atıfta bulunarak- çözülemeyecek bir bulmaca üretilmiştir. Bulmacanın içerisindeki düzen ve karmaşıklık; design ve non-design kavramlarının ortaya koyduğu durumlardan gelir. Kendi içerisinde bazı sosyal ve kültürel çağrıştırıcı kelimelerle bütünleşen kolaj; tasarlanmış olan ve tasarlanmamış olanın bir aradalığına eleştirel bir bakış üretmeye çalışmıştır.

Agrest, Diana; Design versus Non-Design; Paper presented at the First International Congress of Semiotic Studies, Milan, July 1974; published in Oppositions 6 (Fall 1976)

Aygen Erol, Mehmet Ali Gasseloğlu, Hakan Ilıkoba, Furkan Evliyaoğlu

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: