Centre Pompidou

Centre-Pompidou-Beaubourg-Paris

Centre Pompidou yapısı ile ilgili olarak Renzo Piano dolaşım ve teknik donatı hacimlerinin “santrifüj” edilerek iç mekanın özgürleştirilmesinin ve her çeşit kültürel faaliyetin gerçekleştirilmesi için uygun ortamlar oluşmasının sağlandığını, hatta henüz keşfedilmemiş aktivitelerin de burada mekan bulabileceğinden bahseder. Keşif kavramının aktiviteler için kullanılmasının yanında, aktivitelere ve kullanımlara yönelik düzenlenen mekanların serbest plan aracılığı ile yeniden düzenlenebilmesi durumu, mekanlar için de keşfetme deneyiminin olanağını mümkün kılar. Yapı dışarıdan cephedeki strüktür, dolaşım ve donatı sistemlerinin yoğun görüntüsü sebebiyle içerideki kurguya dair varsayımlarda bulunmamıza imkan sağlamazken, aynı sistemlerin görünürlüğü ile kapalı ve tanımlı, ancak hareketli ve canlı bir organizma görünümündedir. Rastlantısallık kavramı yapıda sorgulandığında, dışarıdan tanımlı ve düzenli görünümü ile yapıyla ilişkiledirilemeyen bu kavram bir başka açıdan ele alındığında serbest iç mekan kurgusu ve bu kurgunun devamlı değişimi ile iç mekan deneyiminin –en azından düzenli ziyaretçiler için- sürekli yeni durumlarla karşı karşıya gelmesi sebebi ile ilişkilendirilebilir.

Centre Pompidou 1970’lerin ilk yarısında, projesi önemli bir yarışma sonucunda belirlenen bir kültür merkezi yapısıdır. Proje yapıldığı yıllar için oldukça özgün tasarım yaklaşımları içerdiği gibi çeşitli eleştirilerinde odağında olmuştur. Parçacıl bir yaklaşımla, bina ölçeğinde bir ele alındığında, içinde bulunduğu Paris tarihi merkezi ile uyumsuz bir mimari usluba sahip olduğu yönünde eleştirilere tabi olduğu dönemler olmuştur.  Öte yandan bütüncül bir değerlendirme ile ele alındığında, müellifler Rogers ve Piano, tarihi fiziksel örüntü ile zamandan ve uzamandan kopuk bir taklit ilişkisi kurmak ya da fiziki örüntüyle taban tabana zıt bir plastik mimarlık yaklaşımı sergilemek yerine; binanın yapısal öğelerini açıkça sergileyen brutalist ve hafif bir tasarım yaklaşımı benimseyerek etik ve özgün bir tasarım tavrı göstermişlerdir. Yapı bu eksende değerlenderildiğinde Paris kent merkezinin fiziki örüntüsünü ezmeyen ve uslup olarak da tarihi merkezle çatışmayan bir mimari projedir.

Sıla Burcu Başarır – Kutsan Özoral

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: