Berlin Yahudi Müzesi’nin Hafiflik(1) ve Açıklık-Kapalılık(2) Kavramlarıyla Tekrar Okunması

Berlin Yahudi Müzesi, Almanya’nın Berlin şehrinde açılan bir yarışma sonucu Daniel Libeskind’ in tasarladığı, ziyaretçilerinin tanımıyla kocaman bir zig zag yapı olarak kendine has anlamlar taşır. Alman Yahudilerinin anısına, ziyaretçilerine II. Dünya Savaşı sırasında yapılan yahudi soykırımını kavratmak için yapının kendisi bir deneyim mekanına dönüştürülmüştür. Yaşanılan izole edilmişlik duygusu, açıklık kapalılık oranları ile hissettirilmiştir. Şeffaflıktan ziyade içine kapalı ile öte yandan takip edilen koridorların sürekliliği ve sonunda ulaşılan bahçeli açık alan, kapalı ve açık mekanların birbiri ile kurduğu ilişki, yapının hissettirmek istediği izole edilmişlik ve umut duygularının biçim bulmuş hali olarak değerlendirilebilir. Ziyaretçilerinin empati kurarak deneyimlediği müze, bu özelliğinin yanında simgesel olarak bir yüzleşme ve kabullenme özelliğine sahiptir. Mimarın umudun simgesi olarak nitelendirdiği yapı, hafiflik kavramı ile örtüşen bir yapı olarak görünmese de, tarihi bağlamda Almanya’nın sergilediği tavır göz önünde bulundurulursa, müze alman halkı için varlığıyla bir hafiflik oluşturmuş olabilir.

Zeynep Efeoğlu  / Tuba Korhan

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: