Bir Eleştiri Katmanı Olarak Eskiz

Belardi eskizin projenin zorunlu bir parçası olmayan referansları ve imgeleri sergilediğini söylemektedir. Eskizi bir yorum olarak değerlendirir. Eskiz gerçeğin karmaşık ve sonsuz katmanlarından oluşan yapısını yeni bir ifade ile yorumlar. Eskiz düşüncelerin el ile iletilmesidir. Sözcüklerin bir araya gelerek oluşturduğu bir yorumu el ile aktarmaktır. Vidler ise diyagram ile, biçimler ve sözcükler ya da mekan ve dil arasında bir ilişki kurma biçimi olduğunu ifade etmektedir. Eskiz ve diyagramın buluşabileceği bir nokta var mıdır? Bu noktalardan biri gerçeğin kendisiyle, bu gerçeğin hikayesi arasındaki bağlantı olabilir mi?

Eskiz ve diyagramdaki üretim vurgusu, Belardi’nin eskizi elin üretmesine vurgusu, ise bireyin gücünü temsil edebilir mi? Bir tasarımın temsilinin gerçeğin kendisinden farklı vurguları vardır. Bu vurgular üretimi yapan özneyi, bireyi ortaya çıkarır. Üretimi yapan elin yaratıcı gücünün vurgulaması yalnızca yoktan var etmelerle değil yeniden inşa etmelerle de gerçekleştiği söylenebilir mi? Vidler diyagramların çizimi anlatmasındansa tasarımın arkasındaki düşünceleri gerçeğin ötesindeki amaçları yansıttığını söyler.

Bir projenin gerçekliğinin, fiziksel ifadesinin içinde, ona bireyin bakış açısını yansıtmak bir yeniden inşa etme olarak görülebilir. Belardi’nin de eskizin düşüncenin kipi olduğunu söylemesi; tasarımın fiziksel gerçekliğinin ötesinde, düşünsel bir yeni üretiminin de onu yeniden inşa ettiğini ifade edebilir mi?

Kapitalizmin içinden kapitalizme karşı sosyal bir eleştiri* olarak nitelenen Hukukçular Sitesi için onun hem bir eleştri getirirken hem de yıllar içinde getirdiği eleştirinin mağduru olduğu söylenebilir mi? Hukukçular sitesi için yapılan bu yorum yapının kendi eleştirelliği ile üst üste konabilir mi?

HSitesi_Eskiz

Eskiz, eleştirel bir projenin ve ona getirilen bir yorumun yeni bir eleştiri katmanı olabilir mi?

Ceren Tonkal


Kaynaklar

Belardi, P., 2015, Mimarlar Neden Hala Çiziyor?, Janus Yayıncılık, İstanbul

Vidler, A. 2000, Diagrams of Diagram, Architectural Abstraction of Modern Space, Representations, No. 72. (Autumn, 2000), pp. 1-20


* Elâ Kaçel, 2007, “Fidüsyer: Bir Kolektif Düşünme Pratiği”, Haluk Baysal–Melih Birsel, ed. N.M. Cengizkan, Mimarlığa Emek Verenler Dizisi III, Mimarlar Odası Yayınları, Ankara

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: