Fotoğrafın mı, maddenin mi tecrübenin mi gerçeği?

1

 

Çapraz Yansımalar sergisini ne kadar enteresan bulmuş olsam da, fotoğrafla ilgilenen birisi olarak serginin belirli konularda gerçeği yansıtmadığını, Le Corbusier’in çalışmaları çok fazla yorumlanmış bir şekille yansıdığını düsünüyorum. Fotoğrafçı’nın mekan ve açı seçimi ile filtrelediği binayı, yorumcular birkez daha filtrelemiş olacaklar ki, aynı binayı farklı bir fotoğrafçının gӧzlerinden gӧrsek ve yorumcunun dilinden duysak çok farklı bir yapı çıkar ortaya herhalde.

3

Ihsan Bilgin bu bina için ‘hiç orada bulunmadım’ diyor. Orada hiç olmadan bir yandan fotoğraflar üzerine konuşma diğer yandan Le Corbusier ve kuramı üzerinden yorumlama mecburiyetinde kalıyor. Ben ise farklı bir perspektiften bakmak istiyorum. Mimari geçmişimi bir an unutup sergi ziyaretçilerini biraz yanıltabilecek, biraz daha teknik olan konulara değinmek istiyorum. Belçika’da bulunan bu binayı gerçekte gӧrme fırsatım oldu ve (bu yüzden olmalı ki) sergi esnasında bu paneli incelerken ‘hm’ dedirtten şeyler oldu.

Fotoğraflardan gördüğümüz kadarıyla binanın yeşil bir alan içerisinde bağımsız durduğunu zannediyoruz. Oysa gerçekte etrafı daha hareketli. Binanın yan cephelerinden birtanesi başka bir binaya bitişik olması ile beraber, diğer cephesi yeşilliğe bakar. Binanın ӧnünden hem yol hem de raylı sistem geçer ve bu etrafa hareketlilik kazandırır. Etrafında hem iki katlı sıra evleri hem yüksek binalar bulunmakta. Dolaysıyla Maison Guiette boş bir yerleşim alanında değildir. Zaten dikkatli bakılırsa kücük fotoğraflardan ikincisi bu şehirleşmeyi gӧsteriyor.

Gӧze çarpan başka bir şey ise, binanın (olduğundan) fotoğraflarda çok daha ferah gӧrünmesidir. Kadraj için seçilen mekanlar ve pozisyonlarla ilişkili bu ve fotoğrafçının bilinçli bir seçimidir. Her fotoğrafta binanın en gӧzde unsurlarından olan büyük panoramik cam çerçevesinden yola çıkılarak bolca gün ışığını alabilecek mekanlar seçilmiştir. Fotoğraf ve yorumda bej renkli diye tanımlanan duvar aslında gri tonlarındadır ve gӧrüldüğünden daha serin ve soluk bir havaya sahiptir. Farklı odalarda farklı duvarlarında farklı renk kullanımı olsa da binanın geneli farklı gri tonları ağırlıktadır. Bu renk konstrastını gӧsterme şansı varken fotoğrafçının neden siyah-beyaz bir filtre kullanma ihtiyacının olduğunu düşünmeden edemiyorum.

Unutmamali ki Belçika’da yılın büyük bir bӧlümü hava kapalı ve gridir. Fotoğraflar açık bir günde çekilmesinden, içeride bulunan sarı ışıklandırmadan ve de tahminimce fotoğrafın parlaklığı düzeltildiğinden dolayı bej renkli gӧrünüm ortaya çıkmıştır.

Bu denle pencere ve ışık gӧrüntüsü kullanılan bu bina tanıtımı için teknik bir konuyu atlamak istemiyorum. Iç mekanda çekilmiş olan fotoğraflar muhakkak .raw formatında çekilmiştir ve kare içindeki ışık farkı sonradan dengelenmiştir. Yoksa fotoğrafta gӧrünen dış mekan ile iç mekan arasında çok büyük bir ışık farkı olacaktı, dolaysıyla ya pencere çok ışıklı olacaktı ya da iç mekanın kendisi çok karanlık. Burada (az da olsa) yapılan düzeltmeler o mekanın havasını değistirmiş. Yorumcu bunu sezmiş olmalı ki yazısının sonunda az da olsa renk ve ışıklandırma ile ilgili şüpheye düşüyor.

Tanımadığım bir işiydi: gelecek haftaki Anwers seyahatimde, yazının bahanesiyle aynı açıya yerleşip testini yapacağım’ demiş. Seyahat sonrası yeniden bir yazı yazmış olsa nasıl olurdu diye çok merak ediyorum. Acaba kuram üzerinden devam eder miydi yoksa işin içine kendi tecrübesini daha fazla katar mıydı?

 

Tülay Zıvalı

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: