Le Corbusier’in Mimari Üretim(ler)i

Kamera obscura, fotoğraf ve pencere. 3’ü de gerçek olduğu düşünülen sunumlar üretir ama asıl ortak noktaları seçilmiş bir sınırla gerçek görüntüden(onun deneyimi, potansiyelleri, algısından) izole olmalarıdır. Görünen şey dışsallaşır, imajlaşır; içine girerek, objektifin arkasına geçerek ya da bir çerçeve dâhilinde bakarak. Görüntü, bakan kişinin bakılan nesnesi olur. Sınırın nerede nasıl tanımlandığı sübjektiftir ve sürekli sorgulanması gereken bir ilişkidir. Gerçekliğin tamamını taşımadığı için bu “yeni bir gerçeklik” üretmektir Colomina’ya göre.

Fotoğraf, sübjektif bir temsil yöntemidir ve mekân söz konusu olduğunda, mekânın gerçekliğini tam anlamıyla yansıtamayacağına göre üzerinde değişiklik yaparak bu gerçekliğe yaklaştırmak –ya da mimarisinin asıl konseptine yaklaştırmak- fotoğrafın doğasına ters düşmez. Özellikle inşa edilmiş binayı mimarinin son ürünü olarak görmeyen Le Corbusier için. Ama binasının, belki deneyimlendiğinde daha çok önem arz edecek olan hatlarını vurgulamakla ya da göze hoş görünmeyen detayları silikleştirmekle yetinmez. Arkadaki tepeleri, 3 boyutu olan bir topografyayı da siler. Öznel olan mekânsal deneyimi; kendi tasarladığı, algıladığı veya yaratmaya çalıştığı kavramsal mimariyle bir tutarak oynar fotoğraflarla. Le Corbusier sadece mekân tasarlamakla yetinmeyip mekânı algılayana özgü deneyimi de tasarlamaya girişir. Tasarlar, inşa eder, fotoğraflar, çizim yapar ve bu mimari üretim döngüsü bitmez. Peki, hangi aşama Le Corbusier mimarlığıdır? Tasarım eskizleri mi (Perret’ye karşı tezini güçlendiremeyen dikey ve yatay pencere eskizleri gibi)? Mimarlığı üzerine yazdığı yazılar mı (hep eskizlerle veya fotoğraflarla tamamladığı)? İnşa edilip katı bir gerçekliğe kavuşan yapılar mı (fenomenler dünyasına karıştığı için saflığını yitiren ve mimarinin çözümü olamayacak olan –buna rağmen sayıları hiç de az olmayan-)? Yoksa yapının çekilen fotoğrafının kavramsallaştırılmış imajı mı (yeni bir gerçeklik üretirken belki de gerçekliğini kaybeden)? Ya da hepsinde bir parça olup hiçbirinin tamamında okuyamadığımız bir mimari mi Le Corbusier’in ki?

Sena Tansık

 Beatriz Colomina, Mahremiyet ve Kamusallık

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: