mesafe ve yakınlık

 

“Gece”yi “gündüz”leştirme araçlarımızdan biriydi gazometre ve açıkça konuşmak gerekirse, artık işimize yaramıyor. Trajik, çünkü onu inşa ederken kullandığımız tek ölçek buydu, işe yararlığı.

Bir kentli –eğer onunla bir işi yoksa- ona dokunmazdı. Konuştuğu dil hep zor ve anlaşılmaz olmuştu bizim için. Hakkında bildiklerimiz, doğayı uysallaştıran “insana ait”  gücün kentteki göstergelerinden birine dönüştürürdü onu.

Artık bize daha da tuhaf görünüyor. Parçası olduğu teknoloji ağı, yerini bir başka ağa bırakırken, yaşadığımız dünya, onunkiyle kesişmez hale geliyor. Yeni bir anlam yerleşmeye başlıyor üzerine. Chaplin’in “Modern Zamanlar”da karikatürize ettiği ezici makine ölçeğinin ve üretim biçiminin kentteki temsilcisine dönüşüyor.

Bernd ve Hilla Becher çiftinin -ve onların Düsseldorf Sanat Akademisindeki eski öğrencilerinin- çalışmalarının yer aldığı sergiye seçilen “Mesafe ve Yakınlık”[1] ismi bu noktada anlam kazanıyormuş gibi duruyor. Kentin merkezinde, yanı başımızda, duran ve bir türlü yakınlaşamadığımız, dokunamadığımız bir tarihsellik çünkü onlarınki. Endüstri arkeolojisi onları gündeme getirmeden önce birer birer yıkılıyorlardı, şimdiyse –şanslı olanlar- ölçeklerinin bizimkine eşlenebilmesi için titizce bir müdahaleye tabi tutuluyorlar.

Milli Reasürans Sanat Galerisi’nin sergi için bastığı davetiye, serginin gözler önüne serdiği bu kentsel katmanı temsil etmek için bir gazometre kullanıyor. İstanbul’un önemli yerlerinden birinde, Dolmabahçe’de bir benzeri bulunan gazometre, sergilenen fotoğraflarla davetliler arasında algısal bir bağ kurmak için mi araçsallaşıyor bilinmez; ama çıplak bir çelik konstrüksiyonun geometrilerinin, merdiveninin basamakları olmasa asla tam olarak algılanamayacak fiziksel mesafeler belirttiği açık. Korhan Gümüş’ün 2 Ocak 2006 tarihinde arkitera’ya yazdığı makalede[2] değindiği Dolmabahçe Gazhanesinin restorasyonuna ilişkin tartışmaların 18 Ekim-26 Kasım 2006 tarihli sergi sırasında da güncel olması kuvvetli bir ihtimaldir. Bu fotoğrafın kullanımı galerinin bu tartışmalarla bir ilişki kurma niyetinde olduğuna da yorulabilir.

 

bernd ve hilla becher’ın diğer gazometre çalışmalarından bazıları

 

[1] http://www.millireasuranssanatgalerisi.com/sergiler/-mesafe-ve-yakinlik

[2] Gümüş, Korhan, “Gazdan Kültüre Nasıl Geçilmeli?”
http://v3.arkitera.com/h6507-gazdan-kulture-nasil-gecilmeli.html

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: